www.produktexperter.se deltar i Amazon EU Affiliate Program, ett affiliate-program som gör det möjligt för webbplatser att tjäna en reklamprovision genom att göra reklam och tillhandahålla länkar till Amazon webbplatsen. Vi samarbetar också med olika annonsprogram som är framtagna av AdTraction och TradeDoubler med syftet att driva trafik till andra webbsidor och att tjäna pengar på annonsintäkter och annons-länkar.

DÄRFÖR SKA DU LITA PÅ OSS

Vårt mål är att ge dig marknadens allra bästa produkt! Därför jobbar vårt team hårt med att göra en noggrann research innan vi publicerar de bästa produkterna. Läs mer

För att upprätthålla vår 100%-iga objektivitet tar vi aldrig emot pengar, produkter eller någon annan form av ersättning för vår analys!

UPPDATERINGAR AV INNEHÅLL:

Vi har nyligen granskat våra produkter och vi står fast vid de produkter som vi har valt på vår lista. Vi kontrollerar och uppdaterar ständigt våra listor så att du garanterat får de bästa resultaten att välja mellan.

Vilket skulle du säga är svåraste skickligheten att lära sig i körskolan? Tusentals bilförare i Sverige håller med: fickparkeringen är ett måste i storstaden, men det tar år att finjustera tekniken. Man backar in, och det blir fel. Man backar ut och in igen, det blir värre än det var förr. Man försöker gång på gång, det går bara inte… och till slut ger man upp och försöker hitta en större plats någon annan stans. All den tid man sett fram emot att få lära sig köra bil verkar stå runt hönet och hånflina åt en… inte kommer det att gå så fort som man tänkt sig, inte.

Vad är det som gör det så svårt? Jo, bland annat beror det på att den lilla plats man har att manövrera bilen på är bara till hälften synlig – man har ju inte ögon i nacken för att se allt som finns bakom bilen, och det finns definitivt en blind punkt där. Eller fanns i alla fall, innan man uppfann backkameran till bilen. I denna artikel kommer du att få lära dig om hur backkameran funkar, och även få tips om hur du lättare kan lyckas med fickparkeringen…

Vad är en backkamera?

Backkameran är en kamera som designats för att sitta på bilens baksida, precis där den så kallade blinda punkten är. Den är kopplad till en skärm i bilkupén, där du kan se allt som finns bakom dig. Idén till en backkamera till bilen föddes år 1956, men generaliserades inte förrän vid slutet av 90-talet. Den stora mängd olyckor som orsakats på grund av denna punkt, kopplad med svårigheterna som många upplevt när det var dags att parkera, har sporrat det fortsatta arbetet på att förbättra och finjustera originalidén för att få fram de backkameror vi har idag.

Backkamerans historia

trådlös backkameraDet var Buick Centurion som 1956 ståtade med den första bästa backkameran. Bilen hade en TV-kamera som monterats på baksidan och skickade bilderna till en TV-skärm som satt fast i taket i stället för backspegeln. Konceptet presenterades på General Motors Motorama. Innovativt, men dyrt och onödigt, tyckte man, och det fick gå 16 år till innan backkameran dök upp igen. Denna gång skedde det på Volvos Experimental Safety Car. Denna bil var en del av Volvos projekt för att designa säkrare och mer användarvänliga bilar. Modellen kom ut år 1972. Följande års modell, Volvo 240, återvände till den kameralösa traditionen.

År 1991 skapade Toyota Soarer Limited i Japan. Dessa var de första massproducerade bilarna med backkamera, men de fanns ej att få tag på i andrar länder. Systemet upphörde att tillverkas år 1997. År 2000 innoverade Nissan på sin Infinity Luxury genom att installera en backkamera som var bäst i test. Nyheten var att denna hade färgade vägledningslinjer på skärmen, som talade om för föraren hur nära bilens bakdel var till andra objekt. Andra bilfabrikanter följde detta exempel, och backkamerans popularitet steg. År 2018 blev det lag på att alla bilar som såldes i USA skulle ha inbyggda backkameror. I andra länder måste vi fortfarande köpa kameran som en extra accessoar, och montera in den på egen hand.

En säkerhetsfråga

Hård fakta ljuger inte: minst två personer dör varje år i olyckor som har att göra med förarens blinda punkt när det är dags att backa. Detta utan att räkna de många kostsamma skador som tillkommer när bilar backas in i olika element som var osynliga framifrån. En undersökning som gjorts angående detta har bevisat att backsensorer kan reducera olyckor till hela 27 %. Hade alla bilar haft backsensorer som med ljus eller ljud varnat att något fanns bakom bilen, hade man kunnat reducera backningsolyckor med mer än en fjärdedel. Slutsatsen löd så här: Även om backkameror inte kan förhindra backningsolyckor helt, är de helt klart ett stort steg på vägen till större trafiksäkerhet och kan helt klart rädda liv.

Rädda barnen!

Är du småbarnsförälder vet du som alla andra att det är omöjligt att hålla ögonen på de små precis hela tiden – aktiva och glada barn håller sig ständigt i rörelse. Detta är för det mesta bra – men det är mycket farligt då en av föräldrarna ska åka iväg till jobbet medan den andra stannar hemma med barnen. Barn som är yngre än 5 år utgör hela 31 % av antalet backningsrelaterade olyckor varje år. Detta beror på att små barn knappast vet hur farligt det är att gå bakom en bil, och det kan vara väldigt svårt för föräldrarna att veta att deras älskade unge befinner sig precis bakom bilen just när de ska backa ut ur garaget. En backkamera är den bästa lösningen på detta problem (när man inte räknar med att partnern samlar ihop alla barnen varje gång man ska åka iväg), eftersom den ger en bra översikt över vad som händer där blotta ögat inte hinner se.

Fördelar och nackdelar med backkameran

Som du säkert förstått, finns det många bra saker med en trådlös backkamera. Här kommer en liten summering:

  • De utgör en utomordentlig hjälp vid fickparkering.
  • De räddar liv genom att minska risken att backa på små barn eller husdjur.
  • De sparar pengar i och med att du inte förstör bilens bakdel genom att backa in i hårda objekt.
  • Du får bättre kontroll över hela bilen, särskilt där sikten är högst begränsad.
  • Det blir lättare att backa ut från en uppfart.

Nackdelen med backkameror kan summeras i ett ord: vädret. Bor du på ett ställe där dåligt väder är en ofta förekommande verklighet, kommer du snart att inse att backkameran behöver rengöras lika mycket som vindrutan. Några fabrikanter har löst detta problem med ett litet lock som hänger över linsen, och som bara lyfts med hjälp av en liten motor då bilen startas och det är dags att komma iväg. Alla modeller har dock inte denna fiffiga detalj, så överväg huruvida du är villig att hålla på och torka av kamerans lins varje gång det behövs.

Pris och installation

Priset på en trådlös backkamera kan variera enligt märke, kvalitet och funktioner, men du kan förvänta dig allt från 300 SEK till hela 16 000 SEK. Att installera den trådlösa backkamera som är bäst i test är väldigt enkelt, eftersom du slipper allt trassel med sladdar. Se bara till så att kameran inte är skymd av något när den väl är på plats.

Att välja en trådlös backkamera

Det finns fler än en backkamera som testats och godkänts. När det är dags att välja vilken kamera du ska köpa till din bil, finns det flera detaljer du måste överväga:

  • Linsstorleken och synvinkeln. Även den billigaste backkameran har en synvinkel på 130 grader, men du som vill ha en ännu bättre översikt på det som sker bakom dig kan fundera på att skaffa en 180 graders vidvinkelkamera, som rymmer så mycket mer.
  • Riktlinjer. Har den kamera du funderar på att köpa färgade riktlinjer på skärmen, för att visa exakt hur nära du befinner dig till de objekt som finns runt omkring dig? Den röda linjen visar till exempel att du är på väg att krocka mot något. Det finns stationära riktlinjer, och även sådana som rör sig i samband med ratten, för att ge dig en bättre idé om hur du kan klara dig undan hinder.
  • Skärmens läge. Skärmen kan sitta på instrumentbrädan eller inbäddad i backspegeln. Båda dessa punkter har sina fördelar och nackdelar: backkameran i backspegeln har en för föraren välkänd position, och man vänjer sig snabbt vid användningen av denna metod. Storleken på bilden blir däremot mycket reducerad jämfört med skärmen på instrumentbrädan, som vinner på storleken men kräver att föraren tittar ner under backningen.
  • Parkeringssensorer. Har det paket du funderar på att skaffa ordentliga parkeringssensorer? Dessa finns ofta att få tag på som lite dyrare utrustning, och de förlorar mot backkameran i och med att de har svårare att upptäcka rörliga föremål som små barn och husdjur. När de väl upptäckt ett hinder, kommer de dock att avlåta en ljus- eller ljudsignal som låter föraren veta att något är på gång.

Så klarar du fickparkeringen

När du hittat den backkamera som passar dina behov bäst, kommer det kanske att ta några dagar innan du vänjer dig vid användningen. Det positiva med detta arrangemang är att det sätts på automatiskt när du ska backa, du behöver inte trycka på några extra knappar. När du vant dig vid att ta hjälp av skärmen, är det dags att lära dig fickparkera. För några kan de ta flera år innan de kan bemästra denna skicklighet, men följande tips kan hjälpa dig en lång bit på vägen. Så ska du göra:

  1. Hitta en lämplig plats. Rutan där du ska parkera måste vara ett par meter längre än din bil.
  2. Ställ dig så nära den främre bilen som möjligt, tills bakdelarna på båda bilarna står parallellt med varandra.
  3. Vrid ratten så långt till höger som du kan – se till att motorn står stilla medan du gör detta.
  4. Utan att ändra på ratten, ska du börja backa. Kontrollera din position både genom att titta bakåt och kolla backkamerans skärm.
  5. När du ser vänstra hörnet på bilen som står bakom dig i mitten på backspegeln, ska du stanna till.
  6. Vrid ratten så att hjulen står rakt fram.
  7. Fortsätt backa tills du precis passerat bilen som står framför dig.
  8. Stanna igen, och vrid ratten helt till vänster utan att låta bilen röra på sig.
  9. Fortsätt att backa in mot bilen som står bakom dig, utan att låta ratten släppa sin position.
  10. Kontrollera hur nära du står bilen bakom dig i backkamerans skärm, och stanna till när du står rätt. Vrid ratten till mittposition. Färdigt!

Bevis som sätter stopp för bedrägeri

backkamera testVissa backkameror lagrar filmerna de tar i ett minne. Detta kan vara särskilt bra när olyckan är framme, eftersom det ofta kan vara oklart vilken av de två parterna som är skyldig och borde betala bötor. Det sker också ofta att den skyldiga parten vill dra nytta av bristen på bevis för att bedra den oskyldiga och få hen att betala skadestånd för sådant som egentligen inte hänt. En backkamera som är trådlös och testats för funktion, kopplad med en frammonterad bilkamera, registrerar allt som hände runt bilen när olyckshändelsen skedde, och funkar som en snabbt åtkomlig referens för att klara upp alla dessa frågor. Du som är oskyldig kan gå fri, du behöver inte bli bedragen på mer pengar, och försäkringen kommer att betala för de skador din bil råkat ut för; under tiden får lagen den skyldiga parten att svara för sina missdåd.

Digitalt!

Det nyaste i backkameravärlden är den digitala uppkopplingen till din mobil eller surfplatta. I stället för att installera en skärm inne i bilen, som i vissa fall kan locka till sig tjuvar när du gått därifrån, har backkameran en wifi-anslutning för att koppla sig till din telefon, som då får agera kameraskärm. Backkameran kan även ansluta sig trådlöst via bluetooth. Det enda du behöver göra för att få detta att funka är att montera in kameran och en ställning för din enhet, ladda hem kamerans app och börja lära dig hur det funkar. Kameran ansluts till bilens elsystem och behöver därför ingen egen energikälla. Precis som andra modeller, sätter den på sig när du ska backa, och stänger av sig automatiskt när det blir körning rätt fram igen.

En backkamera är definitivt lösningen på säkerhetsproblemet backning. Har du en äldre bil, eller en modell som inte kommit med en inbyggd backkamera, kan du lätt skaffa en online och installera den själv. Det finns många guider som du kan ladda ner gratis, som förklarar allt du behöver veta om installation och användning. Men kom framför allt ihåg att detta är en investering i din säkerhet: du har bättre koll på din omgivning och du kan lära dig att backa på ett snabbare och smartare sätt. Slutligen är det även en möjlighet för dig att förbättra ditt sätt att köra: du spelar in dig själv bakom ratten med både frontalkamera och backkamera, för att sedan kolla igenom klippen och kunna göra om det som blivit fel.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 41 / Genomsnitt: 4.4
VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 41 / Genomsnitt: 4.4
Back to top button