www.produktexperter.se deltar i Amazon EU Affiliate Program, ett affiliate-program som gör det möjligt för webbplatser att tjäna en reklamprovision genom att göra reklam och tillhandahålla länkar till Amazon webbplatsen. Vi samarbetar också med olika annonsprogram som är framtagna av AdTraction och TradeDoubler med syftet att driva trafik till andra webbsidor och att tjäna pengar på annonsintäkter och annons-länkar.

Med ett enormt antal märken, storlekar och sorter att välja mellan kan det verkligen vara en utmaning att köpa nya sommardäck. Men däcken påverkar nästan alla aspekter av din körupplevelse, från säkerhet och prestanda, till bränsleförbrukning och ljudnivåer. Därför är det absolut värt att se till att din bil är utrustad med de bästa däcken som finns att få.

För att skriva den här artikeln har vi undersökt mer än 190 modeller av sommardäck från 20 olika tillverkare. Vi har jämfört deras testresultat på våta och torra vägar, rankat energieffektivitet och komfortnivå, kvaliteten på det material som använts samt åsikter från experter och vanliga förare. Oavsett om du letar efter de bästa och mest högklassiga sommardäcken, en budgetvariant, däck med hög prestanda för sportkörning eller ekonomiska däck för familjens utflykter, så kommer du att hitta det perfekta valet bland våra utvalda modeller.

Och om utbudet av däck får det att snurra i huvudet på dig så förklarar vi i vår köpguide även skillnaderna mellan olika sorters däck, specifikationer och hur du gör det bästa valet för din körstil och dina behov. Vi ger dig också användbara tips angående underhåll av däcken för att se till att dina nyinköpta däck får en maximal livslängd.

Obs: Om du köper däck online måste du se till att du har valt rätt storlek för ditt fordon. Om du inte är säker så kan du ta reda på storleken genom att följa råden i guiden här nedan (det finns flera metoder så vi rekommenderar att du dubbelkollar). Du kan också vända dig till kundservicen.

BÄST I TEST
4.8 / 5

Fördelar

  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Okej resistens mot vattenplaning
  • Längsta livslängden

Nackdelar

  • Det utvändiga bullret från däcken kunde vara lägre
  • Bränsleeffektivitet*: A till E
  • Grepp på våta ytor*: A till B
  • Utvändigt buller*: 70-75 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

 

Visa mer
EN GOD TVÅA
4.5 / 5

Fördelar

  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på våta och torra vägar
  • Prisvärt
  • Relativt lågt utvändigt buller
  • Mycket bra livslängd

Nackdelar

  • Aningen långsammare att styra jämfört med klassens ledare
  • Bränsleeffektivitet*: A till C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Utvändigt buller*: 68-71 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

Visa mer
MEST PRISVÄRD

Fördelar

  • Utmärkt i vått väder
  • Prisvärt
  • Betyg för grepp och slitbana är högt

Nackdelar

  • Ljudet är mera märkbart än hos andra däck
  • Bränsleeffektivitet*: C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Externt ljud*: 70 dB

*Exakt värde beror på däckens storlek

Visa mer
BÄSTA HÖGPRESTERANDE DÄCK
4.7 / 5

Fördelar

  • Mycket kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Bra resistens mot vattenplaning
  • Sportiga köregenskaper
  • Utmärkt livslängd

Nackdelar

  • Det utvändiga bullret kunde vara lägre
  • Bränsleeffektivitet*: A till E
  • Grepp på våta ytor*; A till B
  • Utvändigt buller*: 70-73 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

Visa mer
OCKSÅ BRA
4.4 / 5

Fördelar

  • Kort bromssträcka på torra vägar
  • Bra väggrepp på torra vägar
  • Lågt rullmotstånd
  • Utmärkt livslängd
  • Lågt utvändigt buller

Nackdelar

  • Medelmåttig bromssträcka och väggrepp på våta vägar
  • Bränsleeffektivitet*: B till C
  • Grepp på våta ytor*: A till B
  • Utvändigt buller*: 68-70 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

 

Visa mer
BÄST VID REGN
4.0 / 5

Fördelar

  • Prisvärt
  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Mycket lågt utvändigt buller
  • Resistensen mot vattenplaning är bäst i klassen

Nackdelar

  • Aningen högre bränslekonsumtion jämfört med ledarna på marknaden
  • Bränsleeffektivitet*: B till C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Utvändigt buller*: 68-69 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

Visa mer

DÄRFÖR SKA DU LITA PÅ OSS

Vårt mål är att ge dig marknadens allra bästa produkt! Därför jobbar vårt team hårt med att göra en noggrann research innan vi publicerar de bästa produkterna. Läs mer

För att upprätthålla vår 100%-iga objektivitet tar vi aldrig emot pengar, produkter eller någon annan form av ersättning för vår analys!

UPPDATERINGAR AV INNEHÅLL:

Vi uppdaterar ständigt våra produktlistor för att ge dig de senaste modellerna till de bästa priserna, så du kan vara säker på att du får produkter av högsta kvalitet att välja mellan.

Continental PremiumContact 6

Continental PremiumContact 6
BÄST I TEST
Fördelar
  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Okej resistens mot vattenplaning
  • Längsta livslängden
Nackdelar
  • Det utvändiga bullret från däcken kunde vara lägre
Översikt

Continentals PremiumContact 6 är ett högklassigt touring-sommardäck, som kan skryta med extremt bra grepp och styrprecision. Den sällsynta kombinationen av sportig körglädje och enastående användningstid har gjort att däcket säkrat vinster i otaliga professionella tester såväl som många positiva recensioner från förare.

Som efterföljare till det prisade PremiumContact 5 är vårt förstahandsval ett enastående bra allrounddäck med knappt några svagheter alls. Den unika Safety Silica-gummiblandningen som används i däcket ser till att du har ett säkert grepp oavsett väder och förbättrar samtidigt livslängden på däcket. Dessutom ger macroblock-designen kontroll och stabilitet i kurvor även i höga hastigheter. Det är inte konstigt att PremiumContact 6 konstant ligger i topp vad gäller bromsning och manövertester tester på både torra och våta vägar.

En annan av Continentals styrkor är den förbättrade kontaktytan och det optimerade spårmönstret som förlänger användningstiden mer än hos något annat sommardäck på marknaden. Även om däcket inte kan anses billigt så erbjuder det verkligen valuta för pengarna med sin enastående livslängd och relativt låga rullmotstånd.

PremiumContact 6 har inga större svagheter, men däckets resistens mot vattenplaning och bullernivå är ganska medelmåttiga. Om någon av dessa två egenskaper är avgörande för dig så kommer du att föredra något av våra andra val. PremiumContact 6 puttar ändå undan sina närmaste toppresterande rivaler med ett bättre pris och längre livslängd, samtidigt som de ger dig precision i styrningen och ett bra grepp för en sportig körning. För de flesta bilägare så ligger denna kombination precis på den gyllene medellinjen.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: A till E
  • Grepp på våta ytor*: A till B
  • Utvändigt buller*: 70-75 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

 


Goodyear EfficientGrip Performance 2

Goodyear EfficientGrip Performance 2
EN GOD TVÅA
Fördelar
  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på våta och torra vägar
  • Prisvärt
  • Relativt lågt utvändigt buller
  • Mycket bra livslängd
Nackdelar
  • Aningen långsammare att styra jämfört med klassens ledare
Översikt

Goodyear EfficientGrip Performance 2 är ett annat bra allrounddäck som sticker ut på grund av sin utmärkta prestanda på våta underlag. Jämfört med vårt första val PremiumContact 6 har Goodyear fördelarna med att vara lite billigare och tystare, vilket ger bättre komfort under långa körningar.

I tester levererade däcket imponerande resultat i bromsning både på torra och våta vägar och väggreppet vid vått väglag var bäst i klassen. Det uppnår man genom större ribbor i mitten av mönstret och längre greppkanter som ser till att föra undan vattnet. Dessutom kan EfficientGrip Performance 2 skryta med hög mönsterelasticitet och kantskydd, vilket gör att det passar bra för tuffare körning.

Jämfört med andra touring-sommardäck utmärker sig vår tvåa också med mycket lågt rullmotstånd och ljudnivå. Men prestandan vad gäller vattenplaning var medelbra och sämre än hos vårt första val. Detta däck kändes aningen långsammare att styra, men lovprisas för sin komfortnivå.

EfficientGrip Performance 2 är ett utmärkt däck som presterar nästan lika bra som vårt första val i flera tester och ibland även överträffar det. Däckets något lägre motstånd mot vattenplaning och sämre respons på styrningen gör det till en god tvåa. Men utmärkt kontroll på vått underlag, ett trevligare pris och lägre bullernivåer är viktiga fördelar som kan vara avgörande för en del förare.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: A till C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Utvändigt buller*: 68-71 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken


Hankook Kinergy Eco 2 K435

Hankook K435 Kinergy eco2
MEST PRISVÄRD
Fördelar
  • Utmärkt i vått väder
  • Prisvärt
  • Betyg för grepp och slitbana är högt
Nackdelar
  • Ljudet är mera märkbart än hos andra däck
Översikt

För ett utmärkt däck till ett utmärkt pris är Hankook Kinergy Eco 2 K435-serien ett bra val för sommarkörning. Däcket har breda laterala spår som ger dig säker prestanda i våta förhållanden.

Däcket är gjort av en kiselblandning med högt grepp som är designad för lågt rullmotstånd för att ge dig god bränsleekonomi. I tester rapporterar förare att dessa däck erbjuder utmärkt grepp även i vått väder, men de är inte designade för att fungera i snö och på is.

En nackdel med Hankook-däck är att de är lite mer högljudda än andra testade sommardäck. Dessa når 70 decibel, och en del förare säger att ljudet är märkbart.

Betyget för slitbanan är också utmärkt vilket innebär att dina nya däck kommer att hålla många säsonger, beroende på hur mycket du kör. Grepp på torr vägbana är inte lika säkert som dyrare däck med högre prestanda, men det är tillräckligt bra för att ge dig gott självförtroende.

Vi tycker att Hankook Kinergy Eco 2 K435 är ett bra däck till ett bra pris, och det kommer att ge dig många kilometer av körglädje.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Externt ljud*: 70 dB

*Exakt värde beror på däckens storlek


Michelin Pilot Sport 4

Michelin Pilot Sport 4
BÄSTA HÖGPRESTERANDE DÄCK
Fördelar
  • Mycket kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Bra resistens mot vattenplaning
  • Sportiga köregenskaper
  • Utmärkt livslängd
Nackdelar
  • Det utvändiga bullret kunde vara lägre
Översikt

Om du känner dig galet snabb och budgeten inte är något problem, är det här däcket du vill ha. Pilot Sport 4 spinner vidare på föregångaren Michelin Pilot Sport 3s framgång och har utmärkta betyg i tester tack vare kort bromssträcka på våta och torra vägar. De tekniska innovationerna i detta nya däck kommer från Michelins erfarenheter i racing, vilket inkluderar Formel E. Inte att undra på att väggreppet är exceptionellt under alla förhållanden och detta däck var bland de som presterade bäst i vattenplaningstester.

Pilot Sport 4 har designats med säkerheten i åtanke. För att få den optimala styrresponsen har däcken ett hybridbälte av aramid och nylon. Reaktionsförmågan vid ratten är imponerande och erbjuder hög precision i rondeller eller snäva kurvor, vilket kommer att tilltala sportiga förare.

Pilot Sport-serien skapades i samarbete med flera ledande biltillverkare såsom BMW, Mercedes, Audi och Porsche. De här sommardäcken använder en ny gummisammansättning med funktionella elastomerer och en silica-mix som ger ett förstklassigt grepp på våta ytor och förbättrad bromsförmåga. Med det djupa och breda mönstret i däcken så får du också utmärkt vattenavledning när du kör på våta vägar. Pilot Sport 4 har också ett ultrareaktivt däckmönster som kontinuerligt anpassar sig till vägytan.

När vi kommer till nackdelarna så är detta inte det tystaste däcket. Pilot Sport 4’s utvändiga bullernivå och förbrukningsnivåer är ändå tillfredsställande för sommardäck med hög prestanda och de slår dessutom sin närmsta rival Continental PremiumContact 6 i detta avseende. Den mest uppenbara nackdelen är att allt som bär Michelins namn också har en saftig prislapp. Detta är bland de dyraste däcken på marknaden. Kvaliteten och livslängden är imponerande men ändå sämre än hos våra toppval. Men Pilot Sport 4 är det bästa däcket för sportkörning och erbjuder ändå hög komfort. Om du inte har något emot att spendera pengar på tilläggen så kommer du att älska dessa däck.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: A till E
  • Grepp på våta ytor*; A till B
  • Utvändigt buller*: 70-73 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken


Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+
OCKSÅ BRA
Fördelar
  • Kort bromssträcka på torra vägar
  • Bra väggrepp på torra vägar
  • Lågt rullmotstånd
  • Utmärkt livslängd
  • Lågt utvändigt buller
Nackdelar
  • Medelmåttig bromssträcka och väggrepp på våta vägar
Översikt

Det är inte alla som vill vara en racerförare och Michelin Energy Saver+ är ett högklassigt touring-sommardäck som kan skryta med en imponerande kombination av energieffektivitet och lång livslängd. Däcket har lågt rullmotstånd, använder upp till 4% mindre energi än de flesta konkurrenter och minimerar utvändigt buller.

Den optimerade profilen gör att mindre värme byggs upp i däcket, medan ett lager av polymerer under mönstret optimerar rullmotståndet och minskar energiförbrukningen. Säkerhet var en hög prioritet under utvecklingen och alla storlekar klarar A-B Wet Grip Class-kraven enligt EU-standarden. Dessutom kan Energy Saver+ skryta med en fantastisk livslängd, upp till 1/3 gånger fler kilometrar än de flesta konkurrenter.

Men att göra ett däck som är både ekonomiskt och kan erbjuda superbt väggrepp på våta vägar är utmanande. Även om greppet har förbättrats jämfört med föregångaren Michelin Energy Saver, så ligger Michelin Energy Saver+ efter ledarna i klassen när man testar bromsning och väggrepp på våta ytor samt vattenplaning. På torra vägar är bromssträckan och greppet mycket bättre, utan större skillnader jämfört med våra två första val, men vi skulle inte rekommendera detta däck för sportigare körning. Fördelarna med Energy Saver + är lägre bränsleförbrukning, bättre livslängd och lägre bullernivå, vilket är en perfekt kombination för längre åkturer.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: B till C
  • Grepp på våta ytor*: A till B
  • Utvändigt buller*: 68-70 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken

 


Nokian Hakka Blue 2

Nokian Hakka Blue 2
BÄST VID REGN
Fördelar
  • Prisvärt
  • Kort bromssträcka på torra och våta vägar
  • Utmärkt väggrepp på torra och våta vägar
  • Mycket lågt utvändigt buller
  • Resistensen mot vattenplaning är bäst i klassen
Nackdelar
  • Aningen högre bränslekonsumtion jämfört med ledarna på marknaden
Översikt

Nokian Hakka Blue 2 är ett plånboksvänligt, högpresterande sommardäck som erbjuder utmärkt grepp på våta vägar, bra kontroll och låga bullernivåer. Det kan skryta med ett vattenplaningsmotstånd i toppklass, vilket gör det perfekt för områden med stor nederbörd.

Nokians bromssträcka på våta vägar var enastående i tester, mycket bättre än flera dyrare modeller. Det unika mönstret med små, sammanhängande skåror för undan vattnet på ett effektivare sätt. I vattenplaningstester låg Hakka Blue 2 konstant före våra toppval och erbjuder därmed oöverträffad säkerhet för regniga dagar. En del användare rapporterade att det inte ens var några problem i motorvägshastigheter. Nokians prestanda på torra vägar var också imponerande, men inte bäst i klassen.

Detta billiga sommardäck erbjuder också hög komfortnivå. Det använder sig av flertalet innovationer som minimerar buller, friktion och vibration. Det hjälper inte bara till att öka livslängden på däcket, utan alla Nokians däcksstorlekar avgav under 70 dB i tester, vilket ger dig en fridfull körning. Om det finns några små minus att peka på så är det rullmotståndet och bränsleförbrukningen. I dessa aspekter är Hakka Blue 2 okej, men sämre än sina främsta rivaler.

Generellt sett är Nokian Hakka Blue 2 ett extremt bra allround-sommardäck till ett rimligt pris och bra anpassat till det nordiska klimatet. Det presterade nästan lika bra som våra två första val när det gäller bromsning och väggrepp på torra och våta vägar och hade en klar fördel vad gäller vattenplaningen. Om du behöver en prisvärd uppsättning däck som är säkra och komfortabla i alla väder så finns det inget bättre val.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Specifikationer
  • Bränsleeffektivitet*: B till C
  • Grepp på våta ytor*: A
  • Utvändigt buller*: 68-69 dB

* Exakt värde är beroende av storleken på däcken


Köpguide för sommardäck

Det finns ganska många saker att beakta när man ska leta nya sommardäck. Bland annat de väderförhållanden du kommer att behöva köra i, vägarnas kvalitet och infrastrukturen och naturligtvis din egen körstil. Dessutom har varje fordon sina specifika krav och det finns ytterligare aspekter så som bränsleeffektivitet och bullernivåer.

I denna guide ska vi gå igenom alla dessa så du kan känna dig säker på ditt köp och säker på vägarna. Om det är första gången du köper nya däck så ska vi också förklara hur du väljer rätt storlek, läser markeringarna på däckets sidovägg och EU-märkningen, samt ge dig värdefulla tips för underhållet av däcken.

Olika typer av däck

Innan du kan bestämma dig för vilka däck som är bäst för din bil bör du känna till för- och nackdelarna med alla typer av däck. Först och främst så klassar man däck beroende på vilka väderomständigheter de kan användas i.

Sommardäck

Det här är de däck som vanligen sätts på bilarna. De har specifika mönster och mindre rännor som ger dig bästa möjliga grepp och fäste i varmare väder.

Under de varma månaderna ger sommardäck dig bättre köregenskaper, kortare stoppsträcka och bättre väggrepp än någon annan typ av däck. De är också optimerade för att stå emot hetta och ger vanligen bättre fäste och kontroll i regn jämfört med året-runt-däck.

Men sommardäck presterar bara bra när temperaturen är 7° C och högre. I kallare väder minskar väggreppet och fästet snabbt och de är därför inte lämpliga i vinterförhållanden.

Vinterdäck

När temperaturen går under 7°C så erbjuder vinterdäck det bästa fästet och väggreppet. De innehåller en högre andel gummi än sommardäcken, vilket förbättrar mjukheten och elasticiteten. Mönstret på ett vinterdäck har djupa mönsterkanaler som ger oöverträffad prestanda och säkerhet på snö och is. I låga temperaturer kommer en tvåhjulsdriven bil utrustad med vinterdäck att ge bättre manövrerbarhet och vara enklare att stanna än en fyrhjulsdriven bil som har året-runt-däck.

Men vinterdäck är inte optimala för varmare väder. När temperaturen stiger så slits de ut mycket snabbare. I varmt väder har de också en längre bromssträcka och sämre väggrepp jämfört med sommardäcken. Därför passar de bättre som en andra uppsättning om du bor i (eller regelbundet reser till) ett område där det snöar varje år. Du kan lätt känna igen vinterdäcken genom en symbol med en snöflinga och ett berg med tre toppar på däckets sidovägg.

I Sverige är det krav på vinterdäck från 1 december till 31 mars (och dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15 april). Och om du planerar en resa kan du kolla kraven i andra länder här.

Året-runt-däck

Året-runt-däck passar bäst på platser med en lagom temperatur året runt. De är praktiska att använda eftersom man inte behöver byta däck, men deras prestanda i extremt väder är sämre jämfört med specialiserade sommar- och vinterdäck. Styrförmågan, väggreppet och fästet är tillfredsställande på torra och våta vägar och däcken har också viss förmåga att hantera snö. Genom att mixa tekniken som används för sommar- respektive vinterdäck, så har man designat året-runt-däck för att passa fordonets genomsnittliga prestandabehov.

De året-runt-däck som är tillgängliga i EU har symbolen 3PMSF med ett berg med tre toppar och en snöflinga precis som sina vintermotsvarigheter, vilket certifierar dem för att passa för tillfälligt väder med snö och frost. Utanför EU kallas denna undertyp av året-runt-däck ofta för allvädersdäck.

Punkteringsfria däck

Punkteringsfria däck är en ovanlig underkategori som har styva sidväggar. Det betyder att däcket kan fortsätta rulla i max 80 km/t i ungefär 80 kilometer efter att du fått punktering. På så vis kan du ta dig hem eller till en verkstad. Punkteringsfria däck kan vara designade för att användas på sommaren, vintern eller året runt.

Även om detta låter perfekt så har även punkteringsfria däck sina nackdelar. De styva sidväggarna ger sämre körkomfort på ojämna vägar och grusvägar, det finns ett mindre utbud och priset tenderar att vara högre.

Om ditt fordon levererades med punkteringsfria däck kan du välja mellan att byta ut dem till samma sort eller välja konventionella däck och ha med dig ett reservdäck. Om din bil å andra sidan levererades med konventionella däck kan du bara byta till punkteringsfria däck om bilen har ett övervakningssystem för att kontrollera däcktrycket (inom EU har detta varit ett krav på alla nyregistrerade bilar sedan 1 november 2014).

Känn din egen körstil

Alla däck i de huvudsakliga tre kategorierna har ganska många varianter för att passa olika körstilar och behov. Om du vanligtvis kör runt i en stad kommer du förmodligen att prioritera en kort bromssträcka på torra och våta vägar, bra livslängd och lågt rullmotstånd. När du kör på motorväg vill du ha optimal bromssträcka vid högre hastigheter, utmärkt väggrepp samt låga ljud- och vibrationsnivåer. Om du regelbundet befinner dig på icke-asfalterade vägar så är ett bra grepp och bra hållbarhet absoluta måsten.

De två huvudsakliga underkategorierna till sommardäck är högprestanda- och grand touring-däck:

  • Högprestandadäck ger bättre kontroll, bättre styrprecision och har högre hastighetsklass. Generellt sett passar dessa däck bättre för en sportigare, mera aggressiv körstil. De är oftast designade med tanke på sportbilar och kan vara dyra.
  • Grand touring-däck är optimerade för komfort snarare än hastighet. De erbjuder en jämnare åktur, mindre buller och lägre hastighetsklass (men du bör aldrig gå under den hastighetsklass som rekommenderas för ditt fordon). Grand touring-däcken offrar vanligen lite av väggreppet i högre hastigheter för bättre komfort.

Så väljer du rätt storlek på däcken

Om du köper däck online kan du ofta spara pengar, men det är mycket viktigt att du väljer rätt storlek och typ av däck till din bil. Ett sätt att göra detta är att titta i manualen. Många affärer kan också göra en automatisk sökning åt dig när du fyller i info om bilen. Dessutom kan du helt enkelt välja att köpa bilens originaldäck (som satts under din bil av tillverkaren). Slutligen kan du kontrollera koderna och märkningen på sidoväggen av dina nuvarande däck.

Så här gör man:

På sidoväggen kommer du att se ett antal bokstäver och siffor som ser ut så här: 225/50 ZR17 91T.

  • Första siffran (före strecket) anger däckets bredd där det är som bredast, i millimeter.
  • Siffran efter strecken är sektionsbredden. Den anger hur hög sidoväggen är som en procent av bredden. En högre siffra (över 45) indikerar en högre sidovägg och är typisk för större bilar så som en sedan eller SUV. En lägre sektionsbredd (30–40) är standard för mindre och sportigare bilar.
  • Bokstaven R betyder ”radialdäck”, nästan alla däck idag har den här konstruktionen. Siffran efter R är fälgens diameter i tum, som däcket ska passa på.

Dessa ovanstående tre nummer kommer att hjälpa dig att hitta rätt storlek. Men kolla också två andra kriterier innan du köper något.

  • Siffran strax till höger om diametern är belastningsindex. Den är relaterad till den maximala lastkapaciteten i kg. I vårt exempel är belastningsindex 91, vilket motsvara en lastkapacitet om 615 kg (du kan kolla lastkapaciteten för dina nuvarande däck här).
  • Belastningsindex följs av en bokstav, som anger hastighetsindex. Detta är den maximala hastigheten som däcket har designats för när det är korrekt fyllt med luft. Däck för sportbilar kommer att ha ett högre hastighetsindex jämfört med till exempel en familjebil. Generellt sett så visar en bokstav närmare alfabetets slut på ett högre hastighetsindex. Till exempel T motsvarar 190 km/t, medan W står för 270 km/t (hela tabellen för hastighetsindex hittar du här).

I de flesta fall kommer däcket att ha ett lämpligt belastningsindex och hastighetsindex för det fordon där däcket passar, men det skadar inte att dubbelkolla. Det är ingen vits med att köpa däck som har ett hastighetsindex som vida överstiger din bils topphastighet eftersom det är slöseri med pengar. Å andra sidan bör du aldrig köpa däck med ett index som är lägre än din bils topphastighet (även om du aldrig planerar att uppnå den hastigheten i verkligheten).

Uppgradera däcken

Nu vet du att du ska välja däck av samma storlek med liknande egenskaper som de däck som följde med bilen. Men om du vill uppgradera då? Du kanske till exempel vill skaffa ett däck med lägre profil och högre prestanda. I sådana fall är det bäst att fråga en expert eftersom du också behöver en ny uppsättning fälgar. Kom ihåg att om du uppgraderar dina däck påverkas inte bara känslan och styrningen av din bil utan också körkomforten och bullernivån.

Däckens energimärkning

EUs energimärkning för däck har varit obligatorisk för alla däck sedan november 2012. På liknande sätt som energimärkningen som finns på hushållsapparater, informerar den kunderna om vilka produkter som är de mest ekonomiska och miljövänliga. Märkningen jämför tre olika kriterier: bränsleeffektivitet, grepp på vått underlag och bullernivå.

Du kan också minska din bränsleförbrukning genom att köra på ett mera energieffektivt sätt (det kallas för eko-körning) och genom att regelbundet kontrollera däcktrycket.

Bränsleeffektivitet

Enkelt uttryckt så är däckets bränsleeffektivitet relaterat till dess rullmotstånd. Däck med ett lägre motstånd kräver mindre energi för att rulla, och det betyder att man sparar bränsle. Totalt sett kan däcken stå för upp till 20% av ditt fordons konsumtion, så att välja mer ekonomiska däck kan spara dig tusentals kronor medan du kör.

Bränsleeffektiviteten klassificeras från A till G, där A anger den högsta graden och G den lägsta. D-klassen används inte för passagerarbilar.

Hur stor är skillnaden mellan klasserna? Ett däck med märkningen A kommer att ha minst 6,5% högre effektivitet än ett däck med märkningen G. Om du kör mycket så kommer det att vara mer ekonomiskt att välja ett dyrare däck i klassen A eller B framför ett billigare sommardäck med en lägre bränsleeffektivitet.

Grepp på vått underlag

För säkerheten är det avgörande hur bra däcket hålls på vägen när det regnar. Märkningen för grepp på vått underlag ser till att tillverkarna inte kompromissar med greppet för bättre bränsleeffektivitet. Tyvärr använder EU endast en aspekt vad gäller grepp på vått underlag – bromsprestandan. För att få information om väggrepp på vått underlag och vattenplaning måste du jämföra olika testresultat och feedback från användarna (och därför har vi gjort jobbet åt dig).

Kort sagt så betyder en bättre märkning för vått underlag att bilen stannar snabbare på en våt vägyta när man bromsar fullt ut. Märkningen går från A till F, där A är bäst och F är sämst. Klasserna D och G används inte för passagerarbilar. Detta kriterium testas vid 85 km/t och en vattenmängd på vägen om 0,5-1,5 mm. Däck som belönas med A kommer att stanna minst 18 meter kortare än de som får F, vilket kan vara avgörande för att undvika en kollision.

Bullerklass

Tystare däck förbättrar körkomforten en hel del. Vid högre hastigheter genererar däcken ofta mer oljud än själva motorn. Höga bullernivåer kan orsaka huvudvärk, svårighet att koncentrera sig och större trötthet under långa färder. Dessutom, om alla beaktade däckens bullernivå innan köpet, så skulle det vara mycket tystare och trevligare att bo i städer.

Bullerklassen mäter det utvändiga ljudet från däcken, inte ljudnivån inne i bilen. En exakt siffra i decibel, samt en skala med en högtalare och tre ljudvågor, syns på märkningen. Ju fler vågor som är utmärkta med svart, desto högre är däckljudet;

  • En våg indikerar ett tyst däck (3 dB eller lägre under EU-gränsen)
  • Två motsvarar ett relativt högljutt däck (mellan EU-gränsen och 3 dB under)
  • Tre svarta vågor betyder ett däck med mycket buller, som ligger över EU-gränsen (däck med ljudnivåer i denna klass är inte längre tillåtna inom EU).

En decibel här eller där kanske inte verkar som så mycket, men nivåerna mäts på en logaritmisk skala. Det betyder att en skillnad om bara 3 dB fördubblar nivån på oljudet. Ett däck som avger 68 dB kommer att vara två gånger tystare jämfört med ett 71 dB-däck.

Generellt sett anses däck under 70 dB som tysta. Om du vill ha en extra tyst uppsättning så kan du leta efter ljudnivåer under 68 dB. Förare som är känsliga för oljud bör inte välja däck med en märkning över 70 dB.

Kommande bestämmelser

Från och med 1 maj 2021 så ersätts den gamla förordningen av en ny, vilket betyder ytterligare krav på däck. Men däck som redan hunnit ut på marknaden före den nya förordningen träder i kraft måste inte uppdateras. Därför kommer vi att se båda märkningarna under en tid.

Här är de viktigaste skillnaderna:

  • Klasserna F och G för rullmotstånd och grepp på våt yta är inte längre tillåtna. Det betyder att endast fem klasser (A till E) kommer att finnas kvar i märkningen.
  • Det kommer att finnas ett alternativ att inkludera två nya symboler. Märkningen på däck som passar för svåra snöförhållanden kommer att ha symbolen med tre bergstoppar och en snöflinga (samma symbol som finns på sidoväggarna).
  • Nordiska vinterdäck som lämpar sig för användning på frusna ytor kommer att ha en märkning med en symbol som ser ut som en istapp.
  • Längre fram i tiden planerar man också att inkludera information om nötning av däcket och däckets livslängd i antal kilometer, bara man utvecklat en pålitlig testningsmetod. Det behövs eftersom nötning av däck under användning är en källa till utsläpp av mikroplaster, som är farliga både för naturen och människornas hälsa.

Då bör du byta ut dina sommardäck

Tillverkarna rekommenderar vanligtvis att man byter sommardäcken med 6–8 års mellanrum. Men det beror också mycket på hur intensivt de används, vägarnas kvalitet, däckstyp och din körstil. Kvaliteten på gummit spelar också en roll; till exempel så har flera tester visat att vårt förstahandsval, Continental PremiumContact 6, har en längre livstid än andra däck på marknaden.

Mönsterdjupets minsta tillåtna djup är 1,6 mm. Men vi rekommenderar ändå att du letar efter ersättande däck när djupet når ca 3 mm, för vid denna tidpunkt så blir däckets förmåga att hantera vatten mycket dålig. I jämförelse så har nya sommardäck ett mönsterdjup om ca 7–8 mm. Många däck har idag en varning för dåligt mönsterdjup och du kan också skaffa en mätare för att kontrollera mönsterdjupet hos en lokal verkstad för att få ett mera exakt mått.

Dessutom är det bäst att låta ett proffs inspektera dina däck regelbundet. Om du märker sprickor i sidoväggarna, utbuktningar, blåsor eller vibrationer bör du uppsöka en mekaniker så snart som möjligt.

Sammanfattning

Oavsett om du vill optimera ditt fordons prestanda eller göra dina åkturer så bekväma som möjliga, så är det avgörande att du väljer rätt däck för att du ska uppnå ditt mål. Continental PremiumContact 6 erbjuder utmärkt väggrepp och styrförmåga i kombination med oöverträffad livslängd vilket ger det topplaceringen bland våra rekommendationer. Men både Goodyear EfficientGrip Performance 2 och Nokian Hakka Blue 2 kom mycket nära i tester och båda är aningen billigare. Beroende på din körstil eller budget så kanske ett av våra andra toppval kan passa ännu bättre.

Oavsett vilket däck du anser vara bäst för din assistent på fyra hjul så kan vi garantera att du självsäkert kan rulla in i sommaren.

FAQ

Vad är ”OE däck”?

OE betyder ”original equipment” eller originalutrustning. Det är däck som är utvecklade speciellt för varje specifikt fordon för att ge den bästa prestandan. Utvecklingen av OE-däck tar ofta flera år av testning i nära samarbete mellan däck- och biltillverkarna. Generellt sett är det en bra idé att kolla OE-däcken för din bil, eftersom de kommer att vara skräddarsydda för att nå den bästa prestandan.

Hur kan jag förlänga livslängden på sommardäcken?

Den största skillnaden gör du genom att köra ansvarsfullt. Dessutom rekommenderar vi att du regelbundet kontrollerar däcktrycket och byter plats på hjulen för att slita lika mycket på dem alla.  

Vilka körvanor minskar däckets livslängd?

Genom att abrupt gasa och bromsa skapas extravärme som gör att däcken nöts snabbare. Av samma anledning bör man avstå från att svänga och kurva i höga hastigheter. Slutligen ska du så långt som möjligt undvika att köra i trottoarkanter och gropar i vägen eftersom det kan skada däcken.

Hur vet jag vad som är rätt lufttryck för mina däck?

Det beror på fordonets tyngd. Du kan hitta information om däcktrycket i bilens manual eller leta efter en märkning på insidan av förardörren.

Vilket mönsterdjup ska sommardäck ha?

Den lagliga gränsen går vid 1,6 mm, men greppet på vått underlag blir mycket sämre redan vid ett mönsterdjup om ca 3 mm. Vid den här tidpunkten bör du börja leta efter ersättande däck, eftersom nya sommardäck har ett mönsterdjup om ca 7-8 mm.

I vilka väder kan jag använda sommardäck?

I Sverige kan du använda sommardäck året runt i många områden. Sommardäck presterar bra när temperaturen är 7°C eller högre. De ger också bättre grepp och kontroll i regn än de flesta allvädersdäck.

När temperaturen sjunker under 7 grader så ger vinterdäck det bästa greppet. I Sverige är vinterdäck obligatoriska från 1 december till 31 mars (och dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15 april). Om du planerar att resa kan du kontrollera andra länders krav här.

VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
VAR GOD BETYGSÄTT DENNA ARTIKEL:
Totalt: 3 / Genomsnitt: 4.7
Back to top button