De flesta av oss har otrevliga minnen av en kall morgon nÀr det Àr brÄttom att komma ivÀg och bilen vÀgrar samarbeta. Vanligtvis Àr ett nytt bilbatteri allt som behövs för att du ska kunna lÀmna det trÄkiga minnet bakom dig och gÄ vidare. Men för att se till att du inte bara kommer framÄt utan ocksÄ har lampor, luftkonditionering och din favoritmusik i stereon, Àr det vÀrd att lÀgga tid pÄ att hitta det bÀsta möjliga batteriet för ditt fordon.
För den hÀr artikeln har vi granskat hundratals batterier frÄn nio branschledande tillverkare. Vi jÀmförde deras officiella specifikationer, anvÀndarnas feedback och betyg, samt experternas rÄd. Efter en noggrann utvÀrdering har vi valt ut de fem bÀsta för olika budgetar, biltyper och behov.
Att handla ett bilbatteri online kan spara bÄde tid och pengar men se till att du vÀljer ett batteri med rÀtt storlek, kapacitet och polstÀllning för din typ av bil. I den hÀr artikeln har vi recenserat modeller av olika storlekar. Kontrollera alltid bilens manual (eller anvÀnd filtret pÄ affÀrens hemsida) för att kontrollera kompatibiliteten och vÀlj en annan storlek om det krÀvs.
Slutligen, om du vill lÀra dig mera om skillnaderna mellan olika batterityper, tekniker och hur du maximerar livslÀngden pÄ ditt nya inköp, sÄ ska du lÀsa vÄr köpguide lÀngst ner. Utrustad med all denna kunskap, kommer du alltid att kÀnna dig trygg och sjÀlvsÀker under bilkörningen.
JÀmförelse av de bÀsta bilbatterierna
DĂRFĂR SKA DU LITA PĂ OSS
VÄrt mÄl Àr att ge dig marknadens allra bÀsta produkt! DÀrför jobbar vÄrt team hÄrt med att göra en noggrann research innan vi publicerar de bÀsta produkterna. LÀs mer
För att upprÀtthÄlla vÄr 100%-iga objektivitet tar vi aldrig emot pengar, produkter eller nÄgon annan form av ersÀttning för vÄr analys!
Vilket Àr det bÀsta bilbatteriet?
Bosch S4 008
BĂST I TEST- UtmĂ€rkt livslĂ€ngd
- Hög sÀkerhet
- Mycket bra prestanda vid kallstarter
- Relativt prisvÀrt
- Inte kompatibelt med start-stopp-system
Bosch S4âŻ008 Ă€r ett utmĂ€rkt startbatteri, som anvĂ€nder silverkalcium teknologi och rankas högt bĂ„de av bilexperter och erfarna förare. Det Ă€r ett kraftfullt batteri som hĂ„ller lĂ€nge, vilket gör det perfekt för moderna bilar. Dessutom Ă€r S4âŻ008 helt underhĂ„llsfritt, har hög fordonskompatibilitet och klarar utan minsta problem av kallstarter. Det har ocksĂ„ ett resonabelt pris som inte fĂ„r bilĂ€garna att tveka.
I det hÀr batteriet anvÀnder Bosch PowerFrameŸ teknik, vilket garanterar upp till 30% lÀngre livslÀngd genom att reducera korrosion och sjÀlvurladdning. JÀmfört med andra batterier Àr gallret mera hÄllbart, vilket har betydelse eftersom korrosion Àr en av de vanligaste orsakerna till att batteriet dör. Recensioner frÄn förare bekrÀftar detta helt och hÄllet, och hyllar S4s pÄlitlighet. Den höga kapaciteten (74 Ah) garanterar att allt frÄn elektriska fönsterhissar till luftkonditionering fungerar fint. Dessutom Àr kraften vid kallstart om 680 A tillrÀcklig för att man ska kunna lita pÄ batteriet Àven nÀr det blir kallt.
S4âŻ008 har ett dubbelt lock med en labyrintdesign, som garanterat stĂ„r emot lĂ€ckor. Det betyder att det krĂ€vs inget underhĂ„ll bara du hĂ„ller koll pĂ„ laddnings- och urladdningsnivĂ„er enligt tillverkarens rekommendationer. Batteriet Ă€r ocksĂ„ helt skyddat frĂ„n gnistor och antĂ€ndning, vilket garanterar maximal sĂ€kerhet. Det ergonomiska handtaget gör det enkelt att transportera och montera batteriet. Den största nackdelen med S4âŻ008 Ă€r att det tyvĂ€rr inte passar för bilar med start-stopp-system.
- Volt: 12 V
- Kapacitet: 74 Ah
- Kallstartström (CCA): 680 A
- Batterityp: Förseglat silverkalcium
- PolstÀllning: 0 (-/+)
- MĂ„tt (b x h x l): 17,5 x 19 x 27,8 cm
- Vikt: 17,7 kg
Varta l1 Silver Dynamic
BĂST PRESTANDA I KALLT VĂDER- Mycket bra livslĂ€ngd
- Superb kapacitet
- Hög sÀkerhet
- EnastÄende prestanda vid kallstart
- Inte kompatibelt med start-stopp-system
Varta I1 Silver Dynamic kan skryta med 920 A kallstartsprestanda och 110 Ah kapacitet, vilket gör det till ett genuint oövertrÀffat batteri som presterar utmÀrkt i oförutsÀgbara vÀderförhÄllanden. Blybatteriet Àr designat för fordon utan start-stopp-system som krÀver mycket kapacitet, det behöver inget underhÄll och Àr enkelt att installera.
Precis som hos vÄrt första val anvÀnder det hÀr batteriet PowerFrameŸ -galler, vilket erbjuder den mycket önskade kombinationen av pÄlitlig startkraft, snabb laddning och motstÄndskraft mot korrosion. Tillverkningsprocessen har ocksÄ optimerats för att anvÀnda mindre energi och producera fÀrre vÀxthusgaser. Enligt anvÀndare sÄ utmÀrker sig I1 Silver Dynamic verkligen i bÄde hÄllbarhet och lÄng livslÀngd. Det rankas ocksÄ högt av förare som har bilar med stora dieselmotorer.
NÀr vi kommer till svagheterna sÄ Àr I1 Silver Dynamic dyrare Àn vÄrt första val. Som vi nÀmnde sÄ Àr det inte lÀmpligt för bilar med start-stopp-system heller, vilket Àr synd med tanke pÄ hur mycket kapacitet I1 har. Men det finns massor av andra fordon som behöver ett pÄlitligt, förstklassigt batteri för avancerad elektronik som parkeringssensorer, luftkonditionering och ljudanlÀggningar. Det Àr hÀr som I1 verkligen skiner och inte bara klarar kraven frÄn moderna biltillverkare utan överstiger dem med rÄge, i alla vÀderförhÄllanden.
- Volt: 12 V
- Kapacitet: 110 Ah
- Kallstartström (CCA): 920 A
- Batterityp: Slutet
- PolstÀllning: 0 (-/+)
- MĂ„tt (b x h x l): 17,5 x 19 x 39,3 cm
- Vikt: 24,48 kg
Varta BlÄ Dynamisk E11
MEST PRISVĂRD- Bra prestanda till bra pris
- Kraftfull startprestanda
- LÄng livslÀngd
- Installationen kan vara svÄr beroende pÄ din bil
Varta Blue Dynamic E11 Àr ett utmÀrkt batteri för alla fordon, och kommer till ett överkomligt pris. Varta har tillverkat högkvalitativa fordonsprodukter i över 100 Är, och de lÀgger ner omfattande tester och utveckling i sina batterier.
Blue Dynamic har en kapacitet pÄ upp till 95 Ah vilket ger extra sÀkerhet och kraft, Àven i de mest avancerade fordonen. Det finns en anledning till att detta Àr ett av de mest sÄlda batterierna pÄ marknaden.
Du kan rÀkna med att Varta förser din bil, motorcykel, bÄt eller annat fordon du Àger med kraft som kommer med mindre korrosion, lÄg Àgandekostnad och avancerad teknik. De gör sina batterier med mindre utslÀpp vilket innebÀr att du kan köpa detta batteri utan att kÀnna dig skyldig till miljöförstöring.
En liten varning Àr att du kontrollerar storleken pÄ batterifacket, för att fÄ rÀtt passform och ta bort de gula ventilationspluggarna för att undvika lÀckage. Innan du installerar batteriet Àr det alltid bÀst att konsultera instruktioner eller en expert.
I slutÀndan erbjuder denna Varta bra prestanda till ett konkurrenskraftigt pris och du kommer vara glad över att ha sÀker startkraft.
- Volt: 12
- Kapacitet: 74 Ah
- Kallstartström (CCA): 680 A
- Batterityp: Med stegat lock
- PolstÀllning: 1
- MÄtt: 278x175x190 mm (lÀngd x bredd x höjd)
- Vikt: 18 kg
Bosch AGM S5 A13
BĂST FĂR BILAR MED START-STOPP-SYSTEM- Mycket kraft vid kallstart
- UnderhÄllsfritt batteri
- Kvalitetskonstruktion och garanti
- Dubbelkontrollera att dimensionerna passar ditt fordon.
- Lite dyr
Bosch AGM S5 A13 Àr ett bilbatteri av kvalitet som du kan lita och tro pÄ. Det Àr konstruerat för att ge dig mycket kraft vid kallstart och kommer att hÄlla i Äratal.
Moderna fordon stÀller höga krav pÄ batterikraft, sÀrskilt de med start-stopp-system, och du behöver ett batteri som kan leverera. Med 850 ampere för kallstart har det hÀr batteriet mer Àn tillrÀckligt med kraft för att utan problem ta dig igenom Àven den hÄrdaste vintern. Det klarar av dina underhÄllningssystem i bilen och strömförbrukande funktioner som sÀtesvÀrmare och GPS-system.
En annan trevlig egenskap Àr att batteriet inte krÀver nÄgon underhÄllning med SilverCalcium-teknik. Det har ocksÄ Labyrinth Lid-teknik och en konstruktion av galler som gör att batteriet kan stÄ oanvÀnt i upp till 18 mÄnader och ÀndÄ ha en laddning som kan starta din bil pÄ första försöket. Du behöver inte oroa dig för rost tack vare det patenterade PowerFrame-gallret.
Det hÀr batteriet Àr konstruerat för att motstÄ lÀckage och kommer inte att skadas om det lutas eller till och med vÀnds upp och ner. Handtaget gör det enkelt att bÀra och installera. NÀr det gÀller installationen ska du se till att det hÀr batteriet har de rÀtta dimensionerna för ditt fordon. Kontrollera alla mÄtt innan du köper.
Ăven om det hĂ€r batteriet kan kosta mer Ă€n budgetalternativen vill du vara sĂ€ker pĂ„ att din bil startar och fungerar i alla situationer, och det Ă€r vad du kan rĂ€kna med nĂ€r du investerar i ett Bosch-batteri.
- SpÀnning: 12 V
- Kapacitet: 95 Ah
- Kallstartström (CCA): 850 A
- Batterityp: Silver kalcium/blysyra
- Polaritet: 0 (-/+)
- MĂ„tt (LxHxB): 35,3 x 17,5 x 19 cm
- Vikt: 10 k
Optima YTU4.2 YellowTop
BĂST VID INTENSIV ANVĂNDNING- Kombinationsbatteri för start och deep cycle-anvĂ€ndning
- UtmÀrkt livslÀngd
- ĂverlĂ€gsen motstĂ„ndskraft mot vibrationer
- Kan installeras i vilken position som helst
- UtmÀrkt prestanda vid kallstart
- LÀmplig för start-stopp-system och krÀvande elektronik
- Större risk för överladdning
Om du behöver ett batteri som kan klara av Àven de tuffaste kraven, sÄ Àr Optima YTU4.2 YellowTop det bÀsta premiumvalet för ditt fordon. Det hÀr Àr ett AGM-batteri (Absorbed Glass Mat) och dÀrför kan det upprÀtthÄlla mycket högre spÀnning genom hela urladdningscykeln Àn ett traditionellt blybatteri. Det Àr ocksÄ ett av fÄ bilbatterier med dubbla anvÀndningsomrÄden, som kombinerar hög startkraft med utmÀrkt cyklingstÄlighet. Dessutom kan YellowTop batterier monteras i nÀstan vilken position som helst eftersom de Àr helt sÀkra mot lÀckage och inte krÀver nÄgot underhÄll.
YellowTop-batterierna utnyttjar Optimas Spiralcell TechnologyŸ. Varje en av batteriets sex spiralbundna celler innehÄller 99,99% rent bly, separerade med fiberglas. Det betyder fÀrre föroreningar och en lÀgre förekomst av gasning, vilket förlÀnger batteriets livstid och förbÀttrar dess prestanda. Optimateknologins effektivitet Àr marknadsledande, och YellowTop klarar av dieselmotorer, start-stopp-system och kraftfull elektronik med otrolig lÀtthet. Och med elektronik menar vi inte bara din AC eller DVD-spelare, utan ocksÄ vinschar, inverterare och liknande saker. Det hÀr batteriet har ocksÄ mer Àn 15 gÄnger bÀttre vibrationsresistans Àn de flesta konkurrenter, pÄ sÄ vis Àr det optimalt ocksÄ för off road förhÄllanden. JÀmfört med traditionella blybatterier sÄ erbjuder YellowTop ocksÄ snabbare laddning och mycket lÄg sjÀlvurladdning, vilket gör det perfekt för sÀsongsvis anvÀndning.
Inte sÄ överraskande Àr ett batteri som kan skryta med denna prestanda ocksÄ ganska dyrt. Dessutom finns det en högre risk för överladdning jÀmfört med traditionella batterier. För att förhindra detta Àr det avgörande att du följer tillverkarens rekommendationer. Men mÄnga erfarna Optima-anvÀndare rapporterar att det hÀr batteriet klarat sig i mer Àn fem Är Àven under mycket krÀvande anvÀndning. Om du behöver en pÄlitlig strömkÀlla för dina vildaste bilburna Àventyr, sÄ finns det inget bÀttre val.
- Volt: 12 V
- Kapacitet: 55 Ah
- Kallstartström (CCA): 765 A
- Batterityp: AGM
- PolstÀllning: 1 (-/+)
- MĂ„tt (b x h x l): 17,5 x 20 x 25,4 cm
- Vikt: 19,9 kg
Köpguide till bilbatterier
Ett bilbatteri Àr inte bara avgörande för att ditt fordon ska starta, utan pÄverkar ocksÄ hur smidigt det funkar med all elektronik och eventuella apparater du har. Moderna batterier hÄller lÀtt fyra till sex Är, och det Àr inte helt omöjligt att de mer exklusiva varianterna hÄller i tio Är eller mera, om man tar hand om dem vÀl.
Under bilens livslÀngd mÄste du antagligen byta ut batteriet en eller tvÄ gÄnger. I den hÀr guiden ska vi gÄ igenom hur du vet att det Àr dags (tips: vÀnta inte tills bilen vÀgrar att starta), hur du vÀljer rÀtt storlek, typ och hur du hÄller det nyinköpta batteriet i toppskick under de kommande Ären.
Vad Àr ett bilbatteri och nÀr behöver du byta ut det?
Varje gÄng du vrider om nyckeln sÄ sker en kemisk reaktion inne i bilens batteri, vilket skapar den elström som krÀvs för att starta bilen. Och nÀr du vÀl rullar ivÀg, ger batteriet en stabil spÀnning som behövs för att alla system och all elektronik ska fungera smidigt. Om batteriet Àr svagt sÄ skapar det extra stress för generatorn och startmotorn dÄ de försöker kompensera. DÀrför kan ett dÄligt underhÄll av batteriet och att man vÀntar för lÀnge med att byta ut det lÀtt leda till dyrare reparationer i framtiden.
Vanliga symptom pÄ ett dÄligt bilbatteri Àr:
- Varningslampan för batteriet tÀnds pÄ instrumentbrÀdan
- En historia av att rivstarta
- Att bilen inte startar pÄ första försöket (eller inte alls)
- Elektronik som lampor eller radio fungerar inte bra
- Missljud nÀr du försöker starta bilen
Om du noterar symtom som de ovan och de har förekommit ett tag, kan det vara ett tecken pÄ att batteriet behöver bytas ut. Men det kan ocksÄ finnas andra orsaker. Ett praktiskt sÀtt att ta reda pÄ om batteriet har tillrÀcklig spÀnning Àr att skaffa en multimeter. Den hÀr billiga apparaten mÀter batteriets nuvarande spÀnning, sÄ du kan kontrollera hur mycket ström det innehÄller.
Att vÀlja rÀtt storlek och passform
Bilbatterier skiljer sig Ät i storlek, form och polernas stÀllning. Det första steget Àr dÀrför att kolla vilken typ av batteri som passar i din bils batterifack bÄde pÄ höjden, lÀngden och bredden. Det nya batteriet mÄste inte till 100% matcha det gamla, men det mÄste passa bra.
Sedan ska du se till att polerna Àr pÄ rÀtt stÀlle, annars kanske bilens kablar inte kan nÄ dem ordentligt. Det finns ganska mÄnga olika varianter. Om du shoppar online sÄ finns det vanligtvis hjÀlpsamma diagram eller en siffra i specifikationerna, som hÀnvisar till placeringen.
Det bĂ€sta sĂ€ttet att kolla vad din bil behöver Ă€r att leta efter informationen i bilens handbok. MĂ„nga onlinebutiker har ocksĂ„ guider â om du fyller i ditt fordons mĂ€rke och modell sĂ„ filtrerar de ut alla kompatibla batterier. En annan liten men viktig aspekt Ă€r att kontrollera om det batteri du har kollat in har ett praktiskt handtag. Ett batteri kan lĂ€tt vĂ€ga över 20 kg och ett ordentligt handtag gör det enklare att transportera och installera.
Viktiga specifikationer
Att förstÄ sig pÄ batterispecifikationer Àr inte sÄ svÄrt, det finns tvÄ huvudsakliga fakta att hÄlla reda pÄ: ampere vid kallstart och batterikapacitet.
Kallstartström
Kallstartström förkortas vanligtvis CCA (Cold Cranking Amps) och refererar till hur mÄnga ampere batteriet kan leverera för att starta din bil. Det Àr viktigt att det batteri du köper uppfyller bilens krav pÄ ampere för att fÄ igÄng motorn. En högre siffra betyder högre startkraft. CCA testas i -18 °C, och pÄ sÄ vis kan du vara sÀker pÄ att batteriet klarar kallt vÀder. Om du bor i ett mycket kallt klimat dÀr temperaturen ofta kan sjunka mycket under -18 sÄ vill du kanske skaffa ett batteri som har ett högre CCA Àn bilens minimikrav.
Kapacitet
Den andra viktiga specifikationen att kolla upp Àr batteriets kapacitet, som mÀts i amperetimmar. Om CCA anger startkraften, sÄ ser kapaciteten till att bilen kan fortsÀtta gÄ lÀnge. Det kan hÀnda att man mÄste kompromissa mellan dessa tvÄ, och en imponerande siffra garanterar inte att den andra siffran Àr lika bra. Det hÀr blir Ànnu viktigare om du oftast kör ganska korta strÀckor, eftersom det inte ger mycket chans att ladda om. Dessutom lider alla batterier av minskad kapacitet med tiden. Efter ett par olyckliga djupurladdningar sÄ kan du förlora runt en fjÀrdedel av det som initialt utlovades i specifikationerna.
Slutligen bör du tÀnka pÄ att siffrorna i specifikationerna har man fÄtt fram i labbtester under optimala förhÄllanden (som kan skilja sig frÄn verkligheten). Till exempel sÄ ökar höga temperaturer batteriets kapacitet, men förkortar dess livslÀngd. Kallt vÀder har motsatt effekt. Om du har budgeten, satsa pÄ en högre Ah-siffra sÄ lÀnge batteriets mÄtt passar utrymmet i ditt fordon.
Andra specifikationer
För att undvika elektriska olyckor sÄ mÄste batteriet och alla dess komponenter ha samma spÀnning. Det Àr inte svÄrt att fÄ till eftersom nÀstan alla bilar nu för tiden har 12V. Men vintagebilar kan ha ett 6V-system och lastbilar kan ha 24V. Ett enkelt rÄd Àr att leta efter samma spÀnning som ditt nuvarande batteri har.
En del batterier har ocksÄ reservkapacitet listad i sina specifikationer. Det indikerar hur lÀnge batteriet hÄller om fordonets laddningssystem fallerar (eller efter att du glömt att stÀnga av lamporna). Av billigare batterier förvÀntar man sig runt 30 minuter, men de bÀsta kan hÄlla i mer Àn tvÄ timmar.
Batteriets livslÀngd
De första stegen i att hitta ett perfekt batteri Àr alltsÄ att kolla mÄtten, CCA, kapacitet, spÀnning och polernas position. En annan avgörande aspekt Àr en lÄng livslÀngd, men det Àr svÄrare att uppskatta. Som vi nÀmnde tidigare kan du förvÀnta dig fyra till sex Är (eller mera) av ditt köp om allt gÄr bra. SÄ hÀr ökar du chanserna att batteriet hÄller:
- Leta efter teknik som skyddar mot vibrationer och/eller korrosion. Det Àr bland de vanligaste anledningarna att ett batteri ger upp för tidigt, dÄ plattorna kan lossna eller skadas.
- En annan bonus Àr en teknik som minimerar bildningen av sediment. En belÀggning pÄ plattorna kommer att göra att batteriet laddas ur snabbare, vilket minskar livslÀngden. Mer exklusiva batterier anvÀnder olika innovationer för att hÄlla plattorna rena, vilket ger lÀngre livslÀngd.
- HÄll dig till respektabla tillverkare och högt rankade batterimodeller. Det gör att du kan lita pÄ att batteriet presterar ocksÄ i verkligheten och inte bara pÄ pappret. Bra tillverkare har ocksÄ oftast en hög kvalitet pÄ kundservicen, och de respekterar garantin.
- En lÀngre garanti Àr en annan indikator pÄ bÀttre kvalitet. SÄdana batterier hÄller troligtvis spÀnningen i flera Är lÀngre Àn billigare varianter.
- Slutligen kommer dina körbehov ocksÄ att pÄverka prestandan. Om du kör i extremt höga eller lÄga temperaturer, ofta kör korta strÀckor (som gör att batteriet inte laddas ordentligt) eller anvÀnder en massa elektronik, Àr det viktigt att du vÀljer ett batteri som Àr designat för utmaningar som dessa. Det Àr hÀr som saker och ting kan bli förvirrande, men de följande tvÄ avsnitten kommer att hjÀlpa dig att vÀlja rÀtt.
De vanligaste typerna av bilbatteri
Det Àr bra att ta reda pÄ fakta om de olika batterityperna som finns för att kunna vÀlja den rÀtta av alla modeller. De tvÄ vanligaste typerna pÄ marknaden Àr de mer traditionella, underhÄllsfria blybatterierna och de mer exklusiva batterierna med absorberande glasfibermatta. Men dÄ har vi bara skrapat lite pÄ ytan av alla de olika typer som finns. I de följande tvÄ avsnitten ska vi förklara skillnaderna mellan de mest populÀra batteriteknikerna och hur det relaterar till deras prestanda. Vi har försökt hÄlla den hÀr informationen sÄ kort och koncis som möjligt, för det Àr ganska mycket att ta in om du ska köpa ett bilbatteri för första gÄngen.
Om du tycker tekniska detaljer Àr mer uttröttande Àn en kall vinternatt, kan du helt enkelt skippa de följande tvÄ avsnitten och hoppa direkt till tipsen och rÄden för underhÄll. Men om du inte kan bÀrga dig tills du fÄr veta vad som ligger under locken och ventilerna, sÄ ska du absolut fortsÀtta lÀsa.
Först och frÀmst sÄ kan batteriet kategoriseras enligt sin funktion. HÀr kan vi skilja mellan tvÄ huvudgrupper.
- VĂ€tskefyllda startbatterier (SLI â starting, lighting, ignition) Ă€r den vanligaste typen. De förser fordonet med en stor mĂ€ngd ström för att starta motorn och slĂ„ pĂ„ lampor och annan elektronik. Men de kan avge ström endast i korta spurtar; efterĂ„t Ă€r det bilens generator som tar över jobbet. SLI-batterier har ocksĂ„ mycket korta laddningscykler.
- Deep cycle-batterier klarar av djupurladdningar och avger ström sakta, vilket ger stadig strömförsörjning i flera timmar. De kan ocksÄ klara av fler laddningscykler och anvÀnds inte bara i bilar utan ocksÄ i andra fordon. Om du gillar camping Àr ett deep cycle-batteri ett mÄste eftersom det kan försörja nödvÀndiga apparater med ström.
- Nu för tiden finns det ocksÄ hybrid eller dual-purpose-batterier som fungerar för bÄda anvÀndningsomrÄdena.
Ett annat sÀtt att gruppera batterier Àr enligt vilken teknik som anvÀnds. Konstruktionen och materialet som anvÀnds pÄverkar direkt hÄllbarheten och hur lÀmpligt batterier Àr för vissa fordonstyper.
- Blysyrabatterier Àr det man vanligen hittar i fordon. De anvÀnder en kemisk blysyra-reaktion för att skapa den elektriska ström som behövs för att fÄ igÄng bilen. Blybatterier har vanligen 6 celler, och varje cell bestÄr av en positiv och en negativ plattsats. Den positiva plattan Àr tÀckt med en pasta av blydioxid som triggar en reaktion. BÄda plattorna Àr nersÀnkta i elektrolyt, vilket bestÄr av destillerat vatten och svavelsyra. Ett isolerande material (som kallas separator) förhindrar att plattorna rör vid varandra, men elektrolyten och jonerna kan röra sig fritt. NÀr en battericell tar emot en laddning triggas den kemiska reaktionen och sÄ produceras ström. Varje cell kan producera ca 2V, och dÀrmed utgör de sex cellerna tillsammans ett traditionellt 12V batteri.
- Nickel-metallhybrid-batterier (NiMh) anvÀnds oftast i hybridfordon. HÀr utgörs den negativa elektroden av en vÀteabsorberande legering, och den positiva elektroden Àr nickeloxidhydroxid. Fördelarna med dessa batterier Àr att de laddar mycket snabbare, men de laddas ocksÄ ur snabbt om de inte anvÀnds regelbundet.
- Litiumjon-batterier (Li-jon) anvÀnds i elektriska bilar och har ocksÄ blivit vanligare i hybrider. Den positiva elektroden Àr vanligtvis gjord av en metalloxid, medan den negativa oftast Àr grafit. Elektrolyten Àr en litiumsaltlösning. Li-jon-batterier Àr lÀttare Àn andra typer och kan innehÄlla mÀrkbart mera energi. Men de har ocksÄ en kortare livslÀngd och kan ta skada i lÄga temperaturer. De Àr ocksÄ mycket dyra. Men allt eftersom tekniken fortsÀtter utvecklas och blir billigare, sÄ förvÀntar man sig att li-jon-batterier helt ersÀtter NiMh-batterier i framtiden.
Mer om blybatterier
Eftersom tekniken med blysyra fortfarande Àr den dominerande i bilbatterier (och alla vÄra fem rekommendationer Àr av den typen) Àr det vÀrt att utforska hur dessa batterier ytterligare kan delas upp. De flesta blybatterier Àr av SLI-typ och Àven underhÄllsfria.
Men i början krĂ€vde denna typ av batterier att föraren regelbundet fyllde pĂ„ destillerat vatten (ungefĂ€r med tvĂ„ till fyra veckors mellanrum) eftersom elektrolytlösningen avdunstade. Ăven om de Ă€r mindre populĂ€ra kan man Ă€nnu hitta sĂ„dana batterier, och de kallas ofta flooded eller vĂ„tcellsbatteri. De mĂ„ste ocksĂ„ utjĂ€mnas ibland för att se till att varje cell blir jĂ€mnt laddad.
Nu för tiden Àr de flesta blybatterier förseglade och har en ventil för tryckutjÀmning. I specifikationerna kan du ofta se förkortningar som SLA (sealed lead acid) eller VRLA (valve-regulated lead-acid). Kort sagt Àr de designade för att behÄlla vÀtskan under batteriets livstid och behöver inget regelbundet underhÄll. Det minimerar ocksÄ risken att syran spills ut eller lÀcker. Men om batteriet fÄr problem mÄste du byta ut det, eftersom du inte kan ta av locket.
VÄtcellsbatterier Àr de billigaste. Men de flesta av dagens förare föredrar att betala lite mer för en underhÄllsfri och förseglad variant. Men vÄtcellsbatterier kan ha sina fördelar i varma klimat dÀr möjligheten att regelbundet fylla pÄ det vatten som avdunstat kan öka livslÀngden pÄ batteriet.
Nackdelen med traditionella blysyrabatterier (oavsett om de Àr underhÄllsfria eller inte) Àr att de inte kan behÄlla sin laddning speciellt lÀnge och Àr mindre motstÄndskraftiga mot djupurladdningar. De kan ocksÄ fÄ kÀmpa med att starta din bil i kallt vÀder. Som tur Àr har tekniken utvecklats mycket, och en del moderna blybatterier har tagit hand om dessa problem.
I kalciumbatterier adderar man en kalciumkomponent till blyplattorna. Fördelarna man uppnÄr med detta Àr mindre vattenförlust, lÀgre sjÀlvurladdning och bÀttre prestanda i kallt vÀder. Silver Àr en annan tillsats som en del tillverkare anvÀnder, det gör batteriet mera kraftfullt och motstÄndskraftigt mot lÄga temperaturer. BÄde kalcium och silverkalciumbatterier Àr förseglade och underhÄllsfria. Den förbÀttrade prestandan och relativt rimliga priset gör dem till ett populÀrt val och de Àr vÀl lÀmpade för moderna bilar med högre förbrukningskrav. De mÄste ÀndÄ anvÀndas regelbundet för att behÄlla sin laddning.
En mer avancerad underkategori Àr Enhanced Flooded Batteries som förkortas EFB. Tack vare tjockare plattor med koladditiv, laddar EFB-batterier snabbare och hÄller lÀngre Àn traditionella batterier, och de Àr designade för att anvÀndas i fordon med start-stopp-system. Som namnet antyder Àr de vÄta batterier och mÄste installeras stÄende. EFB-batterier behöver vanligtvis inget speciellt underhÄll, de har en lÄng livslÀngd och de bÀsta modellerna motsvarar egenskaperna hos AGM-batterier. HÄll dock i minnet att EFB-batterier Àr bland de dyraste pÄ marknaden.
Gelbatterier fungerar genom att man tillsĂ€tter kiseldioxid till elektrolyten, vilket ger en bĂ€ttre motstĂ„ndskraft mot stötar och vibrationer, mindre avdunstning och en lĂ€ngre livscykel. Nackdelen med denna teknologi Ă€r att de mĂ„ste laddas med en lĂ€gre spĂ€nning Ă€n andra batterier. Att anvĂ€nda en vanlig laddare kommer att generera gas som kan leda till att hĂ„lrum formas i gelen och minskar batteriets kapacitet. Ăven om det fortfarande finns gelbatterier sĂ„ ersĂ€tts de sĂ„ smĂ„ningom med AGM-batterier, som Ă€r mera kraftfulla. Det sker ganska ofta att folk förvĂ€xlar dessa och pratar om gelbatterier nĂ€r de menar AGM.
Absorbent Glass Mat (AGM) batterier anses allmÀnt vara de bÀsta, Àven om en del EFB-batterier kÀmpar tappert. I dessa batterier Àr elektrolyten bunden i en matta av fiberglas (som liknar en svamp) i stÀllet för att flyta fritt. AGM-batterier Àr vanligtvis större och tyngre Àn andra sorts batterier och kan vara svÄrare att installera. De goda nyheterna Àr att de kan monteras i nÀstan vilken position som helst.
Andra fördelar Àr att AGM-batterier presterar utmÀrkt om vintern, och kan laddas ur och laddas igen mera frekvent Àn andra typer av batterier. AGM-batterier Àr helt förseglade, sÀkra mot lÀckage och underhÄllsfria, samtidigt som de Àr mycket resistenta mot vibrationer och stötar. Men framför allt Àlskas de för sin höga output, vilket gör dem perfekta för elektroniken och tillbehören i moderna bilar. AGM-batterier funkar bÄde som start- och deep cycle-batterier, de ÄterhÀmtar sig ocksÄ bÀttre efter perioder dÀr de inte varit i anvÀndning samt djupurladdningar.
NÀr vi kommer till nackdelarna sÄ Àr vÀrmeresistensen begrÀnsad och hög vÀrme i motorutrymmet kan orsaka problem. Dessutom har AGM-batterier lÄg tolerans mot överladdning och hög spÀnning. Slutligen medför denna teknologi ökade produktionskostnader och dÀrmed ocksÄ ett högre försÀljningspris. Ett AGM-batteri kan lÀtt kosta tvÄ eller tre gÄnger sÄ mycket som ett vanligt blybatteri.
Att vÀlja rÀtt sorts batteri för ditt fordon
Nu nÀr du vet vad som döljer sig bakom alla de dÀr konstiga batteriförkortningarna, sÄ kommer hÀr nÄgra koncisa rÄd som du omedelbart kan anvÀnda dig av nÀr du ska köpa ett nytt batteri.
Först och frÀmst bör du kolla bilens dokumentation (eller anvÀnda ett filter pÄ affÀrens hemsida) för att kontrollera vilka batterier som passar. Inte alla typer av batteri kan anvÀndas i alla bilar. Till exempel kan man byta ut det traditionella blybatteriet till ett AGM- eller EFB-batteri i mÄnga bilar. Men om din bil levererades med ett AGM- eller EFB-batteri, sÄ krÀver den antagligen mera ström Àn vad ett standardbatteri kan leverera.
Eftersom de flesta bilar har stöd för olika batterier av olika typer, kommer hÀr nÄgra saker du kan tÀnka pÄ nÀr du gör ditt val:
- Om du har en liten till medelstor bil med ganska lite elektronisk utrustning och du inte vill lÀgga ut en massa pengar, kan du helt enkelt skaffa ett förseglat, underhÄllsfritt blybatteri frÄn en pÄlitlig tillverkare.
- Om du bor i ett varmt klimat, övervÀg ett vÄtcellsbatteri. Annars Àr det lÀgre priset inte vÀrt den extra anstrÀngningen med regelbundet underhÄll.
- Om du vill ha en mera pÄlitlig prestanda i kallt vÀder och har en del extra elektronik, kan du vÀlja ett kalcium eller (Ànnu hellre) ett silverkalciumbatteri. De Àr kraftfullare och har en lÀngre livslÀngd utan att vara irriterande dyra.
- För moderna bilar med ett start-stopp-system kommer du att behöva ett avancerat batteri, som ett EFB- eller AGM-batteri. Det gÀller ocksÄ för större bilar utrustade med mycket elektronik. EFB-batterier anses allmÀnt vara en billigare variant för start-stopp-bilar; de Àr oftast ocksÄ lite billigare. Men bÄda batterityperna passar utmÀrkt för mer krÀvande anvÀndning.
- Om din bil anvÀnder mycket avancerad och batteridrÀnerande teknik eller om du gillar att köra off road för att campa, sÄ Àr AGM-batterier det bÀsta valet. De klarar bÀttre av djupurladdningar och extra krÀvande elektronik sÄ vÀl som vibrationer och lÄga temperaturer.
- Förutom din budget och typ av fordon, behöver du ocksÄ ta hÀnsyn till de lokala vÀderförhÄllandena (eller vÀdret pÄ de stÀllen du gillar att resa till). Om det krÀvs ska du titta efter batterier som Àr optimerade för mycket kallt eller mycket varmt vÀder.
- Slutligen, om du har rÄd med det, lönar det sig vanligen att skaffa ett mera avancerat batteri bara det passar ditt fordon och dina behov. Dyrare batterier tenderar att vara mera pÄlitliga och hÄlla lÀngre, pÄ sÄ vis sparar de dig ocksÄ pengar och bekymmer i det lÄnga loppet.
Grunderna i batteriunderhÄll
Ăven om de flesta av dagens batterier Ă€r mĂ€rkta som underhĂ„llsfria, finns det ett par enkla saker du kan göra för att förlĂ€nga livslĂ€ngden och spara pengar. SĂ„, rulla upp Ă€rmarna och ta en titt under motorhuven.
HĂ„ll batteriet rent â vĂ€gdamm som samlas i motorutrymmet kan lĂ€gga sig över batteriets poler och snabba pĂ„ sjĂ€lvurladdningen. Du kan förhindra detta genom att regelbundet torka batteriet med en ren och torr trasa.
Kontrollera spĂ€nningen â efter att du har anvĂ€nt batteriet i nĂ„gra Ă„r Ă€r det bĂ€st att kontrollera spĂ€nningen minst en gĂ„ng om Ă„ret (eller oftare om du planerar en lĂ„ngfĂ€rd). Det Ă€r bĂ€st att du ber en mekaniker att testa batteriet, men du kan ocksĂ„ skaffa en multimeter för att mĂ€ta den verkliga kapaciteten. Om du vill kolla batteriets kapacitet sjĂ€lv, se till att batteriet inte har anvĂ€nts (eller laddats) pĂ„ minst en dag innan du gör mĂ€tningen.
UnderhĂ„llsladda ditt batteri â om din bil har mycket elektrisk utrustning eller om du ofta kör korta strĂ€ckor som inte lĂ„ter batteriet laddas helt, sĂ„ kommer batteriet sĂ„ smĂ„ningom att laddas ur. En djupurladdning kan förkorta livslĂ€ngden, Ă€ven om batteriet kan laddas upp igen. NĂ€r ditt batteri har sjunkit under ca 50% av sin kapacitet Ă€r det dags för en underhĂ„llsladdning. Se till att du anvĂ€nder rĂ€tt laddare för din batterityp och följ rekommendationerna i manualen.
Ă tervinn ditt gamla batteri â bilbatterier innehĂ„ller giftiga lösningar som kan skada miljön. DĂ€rför fĂ„r du aldrig bara kasta det. Som tur Ă€r kan batterier Ă„tervinnas, och de flesta Ă„terförsĂ€ljare kan ta hand om ditt gamla batteri för att sedan göra sig av med det pĂ„ ett korrekt sĂ€tt.
Till sist
Alla batterier vi valt ut för denna artikel kommer frÄn pÄlitliga tillverkare, och de passar för olika budgetar, fordonstyper och körbehov. För de flesta förare erbjuder Bosch S4-serien en optimal balans mellan pris och prestanda, och kan lÀtt monteras i flertalet olika bilar. Vartas Silver Dynamic Àr en annan serie av pÄlitliga SLA-batterier, som passar extra bra för kallt vÀder.
För den som behöver ett kraftfullt batteri till ett fordon med start-stopp-system eller annan krÀvande elektronisk utrustning, kommer Tudor Exide eller Optima YellowTop inte att svika dig. Exide passar ocksÄ utmÀrkt för förare med en mindre budget, samma sak med vÄrt prisvÀrda val EA640.
Alla modeller pÄ listan har fÄtt fina rekommendationer av bÄde förare och bilexperter. Oavsett vilken modell du vÀljer, kommer du inte att bli stÄende pÄ vÀgkanten under de kommande Ären.